הומור הוא ערוץ תקשורת אפקטיבי, ברגע שסיפרתם בדיחה והקהל צחק זה אומר שהוא בהכרח הקשיב לכם והמסר עבר. כלומר, הומור עוזר לוודא הבנה והפנמה.
הוא גם עוזר לייצר הקשבה אמיתית נטולת התנגדויות וליצר ריכוז לאורך זמן. למה? זה לא אני, תשאלו את דרווין, ובקיצור ככה אנחנו בנויים.
כשאנחנו צוחקים משתחררים סמים טבעיים שעושים לנו טוב, ואנחנו, כבני אדם, תמיד רוצים שיהיה לנו טוב (רובינו לפחות), לכן אנחנו מקשיבים למי שמצחיק אותנו.
הומור עוזר לסטורטלינג נכון. אם תשימו לב ההרצאות הפופולאריות בטד הן אלה שמערבות הומור, למשל זו של קן רובינסון ז"ל – "איך בתי הספר הורסים את היצירתיות", הקהל מרותק אליו משום שדרך ההומור הוא לוקח אותנו למסע קסום, החל מהבחירה שלו להיות מורה, החברה של הבן שלו, העבודה במערכת החינוך ועוד. אנחנו מקשיבים לו בזכות הסיפורים האישיים שהוא משלב במסרים שלו בתיבול הומור. שני הפרמטרים האלה גורמים לנו להישאר קשובים, לזכור אותו לאורך זמן ולהעריך את המידע שלו.
הומור עוזר להטמיע מסרים ולכן ככזה הוא יחודי לסטורטלינג, אם תשימו לב, הפרסומות המצליחות ביותר בארץ ובעולם מערבות הומור. למה? כי ככה יותר קל למוח לזכור. וזה גם יותר יחודי, אז בכלל.
כל עמידה מול קהל באה לספר סיפור וכל סטוריטלינג טוב רצוי שיערב הומור כדי שנזדהה, נזכור, נתרגש ונפנים.
כאשר קן רובינסון מתחיל לדבר מול קהל הוא רוצה להעביר מסר על הדרך שבה המקובעות של מערכת החינוך הורסת יצירתיות במקום לדבר על כך בהרבה משפטים, הוא פשוט סיפר בדיחה על ילדה שסיפרה למורה שלה בשיעור ציור שהיא מציירת את אלוהים והמורה ענתה לה שאף אחד לא יודע איך אלוהים נראה, אז הילדה השיבה לה, "תיכף כולם ידעו".
הטמעת מסרים מוערכת יותר דרך סיפורים ובפרט שהם משלבים הומור.
לב ליבו של הארגון וכך בכל ארגון כדי להפנים שכדאי שכל העובדים יידעו לעמוד מול קהל כדי לייצג טוב יותר את החברה ואת התפקיד שלהם, להתנהל נכון יותר מול המחלקות האחרות ומול הלקוחות באמצעות הרצאות לארגונים.
כמו כן, חברות רבות כבר בוחרות היום להשתמש בהומור כדי לספר על החזון והמטרות של החברה ובכך זוכות לפופולאריות ומיתוג ייחודי, צעיר ומגניב.
המנהל של הארגון, כזה שיודע להפגין הומור בהרמת כוסית גורם ללכידות בארגון ולתחושת משפחתיות ובכך מעודד בסופו של דבר את העלאת התפוקה.
הומור כמובן הוא לא עניין מולד בניגוד למה שנהוג לחשוב אלא מיומנות נרכשת ולכן כדאי לכל אחד לתרגל אותה באמצעות הרצאות לארגונים לשימוש בהומור, כי היא אפשרית עבור כולנו, לפחות במינון גבוה ונכון יותר ממה שהיא נמצאת היום.
במהלך הרצאות לארגונים על הומור וסטורטלינג בעמידה מול קהל, אני מראה דוגמאות איך מנהיגים כמו גם מנכ"לים ויזמים מובילים בעולם השתמשו בהומור כדי לעורר עניין, לבנות אמון ובעיקר להטמיע מסרים חשובים ולוודא הקשבה לאורך זמן.
מהן הפונקציות השונות של הומור כמו גם על החשיבות של הומור עצמי ואיך לייצר הטעיה קומית לגמרי בעצמכם בסיפורים אישיים, בשקפים ובהפעלות.
אודליה יקיר (כלומר, אני) היא עיתונאית, קומיקאית, מרצה להומור ולעמידה מול קהל, סופרת ויוצרת טלוויזיה. אודליה מכינה את מיטב המנכ"לים והפוליטיקאים במשק לנאומים בוועדות ובכנסים חשובים ובינלאומיים, תוך מתן דגש על בניית סיפור נכון המשלב הומור ומוצג בצורה מלאת בטחון.
בהרצאה לעובדים, מנהלים, וארגונים, המשתתפים מתרגלים הלכה למעשה כתיבת, שילוב והצגת הומור בפרזנטציות שלהם.
מרצה משעמם יכול למנוע הקשבה גם לנושא המרתק ביותר. הגשה כוללת שימוש נכון בקול (אינטונציה, טונציה ופרויקציה), שימוש במרחב, קשר עין ומה עושים עם הידיים. הגשה נכונה היא תוצאה של בטחון עצמי מול קהל.
הגשה טובה לבדה לא תספיק. התוכן חייב להיות מעניין ויחודי, הגשה נכונה ומלאת אנרגיה תשרת תוכן מעניין, אבל כמו בכל סרט טוב, הסיפור הוא הבסיס לכל שובר קופות הוליוודי.
התבלין הסודי שהופך כל פרזנטציה רגילה למרתקת שכן הוא מייצר הקשבה אמיתית וריכוז לאורך זמן. כמו כן, שימוש בהומור היא דרך מרתקת להתגבר על פחד קהל.
לא כל הרצאה חייבת מצגת, אבל אם כבר החלטתם שתהיה אחת, חשוב שהיא תשרת את המסר מבלי לגזול את הפוקוס מכם.
בניגוד לתאטרון בהרצאות אין "קיר רביעי", ואנחנו נדרשים לתת לקהל זמן לשאול שאלות, כמו גם לדעת להתמודד עם הפרעות או התנגדויות מצד המשתתפים.
אם יש לכם הרצאה על חדשנות ואתם באים עם כפכפים, מה שנקרא, יוסטון יש לנו בעיה! הלבוש שלנו צריך להתאים למסר אותו אנחנו רוצים להציג ולפרסונה הבימתית שלנו (קורס המשך).
וואו! הגענו כבר לשבע! הכלל הכי חשוב בפרזנטציה, לפני הומור ושאר ירקות, הוא שהמסר יובן כהלכה. מהו המסר המרכזי של הפרזנטציה שלכם והאם אתם מצליחים להעביר אותו לקהל כך שהוא מבין את כוונת המשורר?
יכולה להיות לכם ההרצאה המרתקת בעולם אבל אם העולם לא יידע עליה, אז מה שווה כל העבודה הזאת? אז איך נותנים כותרת סקסית להרצאה, איך מציגים אותה בשלושה משפטים מוכרים ואיך אורזים אותה נכון שיווקית שכולם ירצו להקשיב? (קורס המשך).
תלמדו כלל ברזל! אם המשתתפים יכולים לקרוא על הנושא שלכם בגוגל, הם לא צריכים אתכם. כל פרזנטציה חובה שתשלב בתוכה סיפורים אישיים שלכם כדי לייצר הזדהות ואמון שאחראים על רמת ההקשבה.
למי מיועד?
✓ לאנשים שנדרשים להציג פרזנטציות במקום העבודה
✓ למנכ"לים שמעוניינים לשפר את ההצגה שלהם בזמן נאומים לעובדים ובהרמות כוסית
✓ לעצמאים שמרצים בארגונים ורוצים לחדד ולשפר את ההרצאה שלהם כך שתתאים למנעד גדול של ארגונים וחברות במשק
✓ למרצים לקהל הרחב או לכאלה שמעוניינים להתחיל להרצות בחוגי בית ולייצר להם מקור פרנסה נוסף
✓ לכל מי שסובל מפחד קהל ומביטחון עצמי נמוך בפגישות עסקיות ובדייטים רומנטיים
✓ לסטארטאפיסטים שמגייסים כספים ממשקיעים ומעוניינים להעביר פיץ' מוצלח בחמש דקות.